|
19. yüzyıl ve 20. yüzyılın başalarında Pera ve Galata'daki Polonyalı mülteciler
(Orijinal haritanın adı: Plan de Galata, Péra, Taxim et Ferikeuy de lieutenant R.Hüber, ölçek 1:1000,
kaynak: IFPO/IFEA) |
Osmanlı döneminde Pera ve Galata olarak bilinen günümüz
Beyoğlu’nda semtin kozmopolit yapısından dolayı Polonyalı mültecilere özgü
birkaç yer ortaya çıkmıştır. Polonyalıların işlettikleri kafeler, dükkanlar ve
atölyeler bütün Pera ve Galata’da mevcuttu. Polonyalıların kafelerinin en meşhuru
Pera’daki Bülbül kafedir. Orada Polonyalılar nargile içer, gazeteleri okur,
siyasi gelişmeler ve güncel olaylardan sohbet ederlerdi.
Bugün Nur-i Ziya Sokağı adını taşıyan sokak 20. yüzyılın
ikinci yarısına kadar Leh Sokağı olarak biliniyordu. Bu sokakta 8 numaralı binada 18. yüzyılın son yıllarında
gerçekleşen Lehistan’ın taksiminden önceki Polonya elçiliği bulunuyordu. Avrupa
haritasından silinmiş devletin anısına bu sokağa Leh Sokağı adı verilmiştir.
|
Antoni Oleszczyński
Michał Czaykowski/Sadık Paşa, 1857
(kaynak: polona.pl) |
1841 yılında bu elçiliğin yerini Michał Czaykowski tarafından
kurulan Polonyalı Şark Ajansı almıştır. Ajans, işlerine 1863 yılına kadar aralıklarla
devam etmiştir. Ajansın şubesi yıllarca Michał Czaykowski/Mehmed Sadık Paşa ve
eşi Ludwika Śniadecka’nın (1802 – 1866) eviydi. Ortaköy’deki evleri yangında kül
olduktan sonra Cihangir Camii yakınlarına taşınmışlardır. Osmanlı devlet
adamları Polonyalılarla ilgili herhangi bir karar vermeden önce genel olarak düşüncelerini
İslam kabul ettikten sonra Mehmet Sadık Paşa olarak bilinen Czaykowski ile
paylaşıp tartışırlardı. 1850’li yıllarda İstanbul’da bulunan Polonyalı mültecilere
göre Czaykowski’nin Bab-i Ali’de itibarı o kadar büyüktü ki evini bulmak için
Polonya konsolosluğunu sormak gerekiyordu. Kayda değer bir diğer şey,
Czaykowski’nin eşi Śniadecka, Sadık Paşa Kazaklar Alayı ile İstanbul’dan uzaklaştığı
zaman eşi ile Fransa’daki Polonyalı siyasi liderler arasındaki siyasi gelişmelere
dair yazışmaların başına geçmiş ve dolayısıyla evleri önemli bir diplomatik
merkeze dönüşmüştür.
Polonya 1918 yılında istiklaline kavuştuktan sonra Osmanlı
Devletiyle resmi diplomatik ilişkiler kurmak için çaba sarf etmiştir. Bağımsız
Polonya’nın ikinci temsilcisi, Władysław Baranowski diplomat heyetini Şişli’den
daha merkezi olan Sıraselviler Sokağı’na taşımıştır.
Yazıcı Sokağı’nda ise
Polonyalılar Yardımlaşma ve Dayanışma Cemiyeti’ni kurmuşlardır. Bu kurum I Dünya
Savaşı’na kadar işlerini sürdürmüştür. Savaştan sonra Polonya Evi Cemiyeti (Dom
Polski), Türk sınırlarında bulunan Polonyalılara destek vermeye devam etmiştir.
|
San Antuan Kilisesi'nde ayin
(foto: M.Polczynski) |
Polonyalıların en önemli
buluşma noktaları arasında Katolik Kiliseleri bulunmaktadır. Mülteciler sıkça
Pera’daki Saint Benoit ve Saint Louis kiliselerindeki ayinlerde buluşmuşlardır.
St Antuan Kilisesi’nde 20.yüzyılın başından bu yana düzenli olarak Lehçe
ayinler yapılmaktadır. Bu kilisede Adam Mickiewicz'in cenazesinin İstanbul'dan Fransa'ya nakledildiği gün olan 30 Aralık 1855 tarihinde şairin anısına ayın düzenlenmiştir. İstanbul’un en eski Katolik kiliselerinden Santa Maria
Draperis Polonyalılar için önemlidir. Lehistan’ın taksiminden önce Osmanlı’ya
gelen ve bir daha vatanlarına dönemeyen elçilerin mezar taşları bu kilisede
bulunmaktadır.
|
Yoğun bir günde Galata Köprüsü, 20. yüzyılın ilk yılları
(kaynak: Atatürk Kitaplığı)
|
|
Kahvehane: önemli buluşma noktası, 19. yüzyılın sonu
(kaynak: Atatürk Kitaplığı) |
|
Galata Külesi tarafından Pera'ya giriş, 19.yüzyılın sonu
(kaynak: Atatürk Kitaplığı) |
|
Pera: Osmanlı başkentinin ticari merkezi, 19. yüzyılın sonu
(kaynak: Atatürk Kitaplığı)
|
No comments:
Post a Comment